A sikeres nyelvtanulás alapjai

A sikeres nyelvtanulás alapjai

Kedves Olvasó!

Blogunk következő fejezetében arról fog szó esni, hogy milyen nyelvi készségeket kell fejleszteni a sikeres tanulás megvalósításához, ahhoz, hogy a tanulás ne csak betűk, szavak, mondatok halmaza, ne csak egy már megszokott hosszú, unalmas és sokszor érthetetlen utazás legyen, hanem valami izgalmas dolog, egy maradandó élmény is és élvezzük is azt, amit csinálunk.

A mindennapi kommunikáció során használunk verbális és non-verbális eszközöket. Az utóbbi egy másik terület, a testbeszéd és az ehhez kapcsolódó jelek, jelzések. Ami bennünket érdekel az a verbális kommunikáció, amit ráadásul egy idegen nyelven, jelen esetben angolul szeretnénk megtanulni.

A “magolás” eredményre vezet?

Mindig felmerül a kérdés, hogy hogyan kell tanulni angolul, először a nyelvtan és az írás vagy a beszéd legyen a középpontban,vagy csak a szavakkal kezdjük és jó sokat „magoljunk be belőlük”?

Olvasott szövegértés,- hallott szövegértés, – beszédkészség, – íráskészség

Pontosan ez az, amit alaposan át kell tanulmányoznunk. Erre a kérdésre igazán nem lehet egyértelműen válaszolni, mert a következőkben felsorolt nyelvi készségeket különállóan nem lehet jól, hatékonyan fejleszteni.

Mondhatnánk, hogy minden egyidejűleg fejleszthető, csak a súlypontozástól függ, hogy éppen melyik részét hangsúlyozzuk ki, melyik az, amelyik éppen a legfontosabb ezen a hosszú de élvezetes úton.

Egy kicsit konkrétabban megvizsgálva ezeket a készségeket, (nem csak az angol nyelvben, hanem valamennyi idegen nyelvben is természetesen)

négy alapvető készségről beszélhetünk: - olvasott szövegértés,- hallott szövegértés, - beszédkészség, - íráskészség

Látom, írom, mondom, hallom” technika

Egy nagyon egyszerű példán keresztül szemléltethető, hogy szinte mindegyiket használom. Például, amikor megszólít egy idegen az utcán és megkérdezi, hogy hol találja az általa keresett múzeumot, akkor a hallott szövegértés a domináns, de amennyiben válaszolok is, akkor a beszédkészség kerekedik mindenen felül.

Ehhez pedig el kellett olvasnom jó néhány mini szituációt, párbeszédet, sőt, ha gyakorolni is akartam, akkor írtam is ilyeneket magamnak (itt nagyon fontos, hogy a „látom, írom, mondom, hallom” technikát mindig, minden esetben alkalmazzam.), tehát egyszerre használom a készségeket és nem lehet élesen elhatárolni ezeket egymástól, mivel bármilyen nyelv használatánál, legyen az egy idegen nyelv vagy a saját anyanyelvünk, mind a négy kompetencia együttesen alkalmazva teszi azt lehetővé, hogy értsük és beszéljük is az adott nyelvet.

Kapcsolódó téma: miben különbözik az angol és a magyar nyelv?